Thursday, October 4, 2007

Kisah Hantu Purdah


Semasa saya masih bersekolah di peringkat menengah rendah saya telah menjadi seorang yang penakut.Sifat penakut yang terbentuk semasa itu bukanlah secara tiba-tiba ataupun anugerah dari ilahi tetapi ianya telah melalui proses-proses yang telah dirancang.Rancangan untuk menjadikan saya penakut ini adalah satu taktik kotor yang jahat kerana itu saya tiada sifat keberanian untuk menempuh pancaroba zaman kanak-kanak.

Ketika saya berumur tiga belas dan empat belas tahun iaitu di dalam tingkatan satu dan dua, saya hanya tinggal seorang diri di rumah.Ini adalah kerana saya bersekolah di waktu petang manakala ayahanda dan bonda saya telah keluar bekerja di waktu pagi juga dengan adik beradik yang lain mereka bersekolah di waktu pagi.

Saya telah merayakan keseronokan zaman kanak-kanak saya yang penuh warna-warni.Pagi-pagi lagi saya akan keluar ke rumah kawan-kawan untuk bermain dan merambu keliling taman.Keadaan di waktu pagi ketika itu sungguh sunyi kerana ramai penduduk di situ keluar bekerja.Paling tidak setiap pagi saya akan menunggu di dalam garaj rumah untuk menangkap surat khabar yang dicampak oleh Uncle Bala dengan motor Honda Cup C70 .Kemudian saya akan bersiap untuk ke sekolah dan ketika itulah bonda saya akan menelefon menanyakan keadaan saya telah selamat atau tidak.Semasa menunggu kedatangan bas sekolah itulah saya berpeluang menakut-nakutkan pelajar fardhu ain Tadika Abim yang lalu lalang jalan kecil sebelah rumah.Kanak-kanak itu berjaya saya takutkan.Bas yang saya naiki itu pula adalah bas dalam kategori zaman pra-sejarah yang sungguh hodoh rupa bentuknya, lahiriah dan batiniah.

Suatu ketika, kawasan perumahan saya yang aman damai itu telah di gemparkan dengan kedatangan hantu purdah yang berjantinakan perempuan dimana jika mengikut cerita ia bersama pemandunya menaiki Perodua Rusa berwarna merah akan berlegar-legar mencari mangsa.Apabila berjumpa dengan mangsa yang terdiri dari anak teruna dan gadis sunti, Si Hantu Purdah ini akan membuka purdah dan menunjukkan mukanya yang dipenuhi ulat dan akan menghisap darah mangsa dengan harapan mukanya akan kembali cantik sedia kala seperti Fasha Sanda.Cerita ini terus tersebar hingga ke merata tempat.

Makcik-makcik yang menjadi ahli mesyuarat longkang *ahli mesyuarat longkang merujuk kepada makcik yang akan bertenggek di tepi longkang untuk mengumpat sambil makan buah ceri dan boleh dijumpai dihadapan rumah saya sehingga kini* terus-terusan bercerita dan saya menjadi takut.Saya percaya jika saya ditangkap oleh Si Hantu Purdah ini pastinya makcik-makcik ahli mesyuarat longkang ini tidak akan membantu dan mempedulikan saya.Walhal saya hanya tinggal berseorangan di rumah..Lebih menakutkan lagi cerita yang telah sampai ke telinga saya bahawasanya Si Hantu Purdah ini boleh memasuki sesebuah rumah atau tempat hanya melalui lubang angin sahaja.Kerana katakutan saya telah cuba menutup segala lubang angin yang ada di dalam rumah menggunakan kain batik.Tetapi gagal kerana terlalu banyak lubang angin yang ada.Bonda saya tidak ambil peduli katanya ini hanyalah satu cerita dongeng.Dia telah bertanya kepada saya kenapa Si Hantu Purdah ini tidak ke Klinik Rosli yang berdekatan untuk merawat mukanya? Namun persoalan itu tidak dapat saya jawab yang saya tahu hanyalah ketakutan telah menular di dalam hidup saya.Rupa-rupanya bukan saya sahaja yang menjadi takut tetapi kesemua kanak-kanak yang lain turut ikut serta menyertai saya menjadi penakut.Maka dengan propaganda ini telah berjaya menakut-nakutkan kami dalam kategori kanak-kanak.Tiada lagi kedengaran kanak-kanak keluar malam atau keluar tanpa pengawasan ibu dan bapa kerana khuatir darah mereka akan dihisap oleh si Hantu Purdah yang mengamalkan susuk untuk kelihatan cantik.

Baru-baru ini apabila saya membaca akhbar saya telah terbaca mengenai seorang kanak-kanak yang telah hilang dan akhirnya dijumpai mati dibunuh dengan kejam.Pada mulanya kanak-kanak ini dipercayai telah pergi ke pasar malam seorang diri untuk membeli-belah.Tetapi akhirnya telah mati dibunuh.Saya turut sedih dan simpati dengan keluarga mangsa.Kesedihan saya ini bukanlah dibuat-buat tetapi datang dari hati yang ikhlas.Ini kerana saya pernah kematian kucing kesayangan dilanggar kereta, saya menjadi begitu sedih.Inikan pula seorang ayah kematian anak pastinya kesedihan itu beribu kali ganda.Saya pasti.

Begitu ramai orang menceritakan mengenai kematian kanak-kanak ini pernahkah kita terfikir mengapa kejadian ini berlaku? Adakah kerana Hantu Purdah sudah mati dan dengan kematian Hantu Purdah ini makan kanak-kanak zaman kini sudah berani keluar malam? Sebenarnya kes begini sudah banyak kali berlaku di dalam negara kita Cuma kita sahaja yang tidak mengambil iktibar dari kejadian-kejadian yang berlaku.Pada hemat saya kejadian ini berlaku adalah kerana kegagalan kita untuk memahami hukum alam dan kegagalan kita untuk mengawasi dan memahami tingkah-laku kanak-kanak.Kegagalan inilah yang menjadi penyebab terjadinya kejadian malapetaka ini.Berbagai reaksi saya dengar dimana mereka inginkan polis menangkap penjenayah secepat mungkin dan menghukum penjenayah.Apakah mereka fikir polis ini ingin menangkap pencuri kasut di masjid?

Apa yang perlu kita lakukan kini ialah bukan menangkap penjenayah tersebut, itu adalah kerja polis, yang perlu dilakukan dengan cepat oleh kita ialah meningkatkan pengawasan dan memahami terhadap tingkah-laku kanak-kanak ini.Saya pernah menjadi kanak-kanak dan saya tahu betapa sukarnya bonda saya menjaga, mengawal dan mengawasi saya.Tetapi adakah dengan kesukarannya itu menyebabkan kita akan terus membiarkan kanak-kanak ini menjadi mangsa?

Mari kita lihat sebentar, setiap tahun negara ini akan menghadapi banjir dan setiap kali banjir juga kanak-kanak akan mati lemas.Kanak-kanak yang mati lemas ini bukanlah mati kerana rumah mereka dinaiki air tetapi kerana mereka bermain air.Begitu juga dengan musim perayaan, setahun sekali kita akan menyambut hari raya, dan setiap kali itu juga kanak-kanak akan putus tangan, buta mati dan cedera teruk dibaham mercun.Saya melihat kita tidak pernah mengambil iktibar di atas setiap malapetaka yang berlaku tetapi menunggu saban tahun malapetaka itu datang menjemput kita.Jika tidak percaya, marilah kita melihat akhbar setiap hari mulai hari ini untuk melihat korban mercun ini.Saya pernah juga mendengar mengenai seorang kanak-kanak 3 tahun telah dilanggar oleh Mat Rempit kerana melintas jalan tidak memandang ke kiri-kanan-kiri.Di manakah pengawasan dari ibubapa mereka?

Baru-baru ini di waktu petang ketika menunggu waktu berbuka puasa saya telah tertidur, sebenarnya saya memang merancang untuk tidur dan memang tidurlah menjadi kerja sambilan saya.Sedang saya menikmati kerja sambilan itu, saya telah dikejutkan dengan jiran tetangga mengetuk rumah.Dia kelihatan sangat panik, saya fikir dia terkena renjatan elektrik.Rupa-rupanya dia hanya ingin memberitahu ada orang telah melanggar kereta saya.Saya yang masih terkebil-kebil terus bergegas turun kebawah dari tingkat empat.Apabila sampai kebawah saya melihat plat kereta hadapan telah ranap sama sekali dan beberapa kesan calar kelihatan di bahagian depan kereta.Beberapa ketika, seorang tua datang sambil ketawa dan memberitahu anaknya adalah insan yang bertanggungjawab melakukan kerja terkutuk itu.Tanpa pohonan maaf dia hanya ketawa dan memberitahu yang anaknya itu golongan istimewa atau dengan kata lain terencat akal berumur 9 tahun telah mengambil kunci kereta dan cuba memandu kereta tersebut.Dia berjanji akan menggantikan kembali plat kereta saya yang telah musnah.

Saya mula ragu-ragu mengenai cerita orang tua hangkoi ini, saya ragu-ragu samaada anaknya yang terencat akal atau akal orang tua hangkoi ini yang terencat.Dia hanya ketawa untuk menyembunyikan kegagalannya mengawasi seorang budak berusia 9 tahun.Dalam masa yang sama datang seorang pemandu van ambulan yang isterinya seorang cikgu cantik beranak dua memberitahu dia sudah lama ingin ‘pelangkong’ kepala orang tua hangkoi itu.Saya terkejut lalu dia menunjukkan motorsikal dia juga telah tertonggeng jatuh di langgar anaknya orang tua hangkoi tadi.Petang ini saya ingin menuntut ganti rugi kereta saya kepada orang tua hangkoi itu.Jika tidak saya pula yang akan melanggar plat keretanya sehingga musnah dengan alasan saya telah menjadi seorang yang terencat akal kerana berjangkit dengannya.

Melalui beberapa peristiwa yang berlaku ini iaitu selepas sebelas tahun berlalu barulah saya faham kenapa cerita Hantu Purdah mukanya berulat mencari mangsa dengan menghisap darah ini muncul.Cerita seram yang cuba memandulkan keberanian saya ini telah direkayasa oleh mereka yang telah gagal mengawasi anak-anak mereka dan mereka juga telah gagal memahami hukum alam.Mereka beranggapan dengan adanya cerita seram itu dapat mengurangkan tingkah-laku tidak terkawal anak-anak mereka.Di kesempatan bulan yang mulia ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Hantu Purdah kerana telah berjaya menghalang saya dari pergi ke pasar malam seorang diri.Kini saya tidak lagi takutkan Hantu Purdah.

Jika ditanya mengenai harapan, ya saya mempunyai harapan untuk negara ini.Harapan untuk melihat negara saya aman damai seperti kawasan kediaman saya suatu ketika dulu.Al-Fatihah untuk si mati semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.Amin.

6 comments:

Rock Oi! said...

nape tajuknye harus hantu purdah ye bang...ehehe

Mohd Nor said...

Salam Mesra
Salam Ramdhan

Farid Abu Talib said...

salam ramadhan.. aku dapat ganti rugi RM50.. haha

anish me.. said...

caraaaaaaaaaaaa,.. hehe!! penggunaan bahasa yg agak baik umpama taik kambing di dlm roti, lontaran suara yg jelas spt bayi dicucuk jarum dam kamu dpt memberikan saya 1 gambaran yg menarik spt gajah yg sdg menari2 mgunakan 2 kaki.. syabas fred!! kamu berjaya menarik ekor kucing saye! saye berikan kamu kad oren!! =^__^=

Ir Dr Hafis said...

It ok..bahasa yg cantik spt orgnya hehehe...sesuai dgn org2 keje shift malam layan gantuk...

Redbloodsnow said...

hehe...salam ramadan. btw, pic girl yg berpurdah yg menjadi gamba hiasan post entry ni...adalah pic kite :)

ianya dtg dari entry ini -->> Click here

pape pun...salam singgah dari www.redbloodsnow.com