Monday, October 22, 2007

Cerita Tentang Orang Dari Seberang


Saya tidak ingin menjadi penyanyi.Saya mengulangi sekali lagi bahawa saya tidak ingin menjadi penyanyi untuk membanteras rasuah.Walaupun ditawarkan oleh Man Kidal atau Fauzi Marzuki.Mengapakah saya cuba mengelak daripada menjadi penyanyi? Cukuplah saya hanya menjadi penyanyi karaoke jamban sahaja.Ia sudah mencukupi.Walaupun saya tahu menjadi penyanyi karaoke jamban juga tidak akan membantu membanteras rasuah.Saya tidak akan menjadi penyanyi bukan kerana suara saya tidak semerdu Jamal Abdillah tetapi kerana banyak bencana telah berlaku ke atas penyanyi.Ianya mungkin akan menyebabkan bonda saya cepat mendapat penyakit jantung.

Saya tidak membaca majalah URtv atau URradio tetapi hanya membaca surat khabar sahaja.Kebelakangan ini saya telah membaca kisah dari para penyanyi kita.Mereka telah pun mengeluarkan suara menyuarakan rasa ketidakpuasahan hati terhadap industri nyanyian.Sama seperti saya menyuarakan rasa ketidakpuasan hati terhadap rasuah yang merebak di dalam negara.

Penyanyi di Malaysia kini menyuarakan rasa ketidakpuasan hati mereka terhadap dua perkara yang berkaitan dengan sebuah negara.Pertama mereka tidak berpuashati dengan tindakan radio-radio di Malaysia yang selalu memutarkan lagu-lagu penyanyi Indonesia, saya ulang Indonesia.Kedua, mereka tidak berpuashati dengan promoter-promoter yang banyak memberikan peluang kepada penyanyi Indonesia masuk ke pasaran Malaysia.Kata mereka dengan kedatangan warga Indonesia ini telah menyekat periuk nasi mereka.

Saya berasa sungguh kasihan terhadap negara jiran ini iaitu Indonesia.Indonesia ini adalah sebuah negara yang serumpun yang datang dari susur galur melayu yang sama, yang sama seperti kita bezanya mereka adalah sebuah negara miskin ya lebih miskin dari kita.Kita selalu menjadikan Indonesia sebagai ancaman yang sangat berbahaya. Terutamanya pendatang Indonesia yang datang ke sini samaada secara halal atau tidak halal.Mereka selalu digambarkan sebagai penjahat dan pengancam keselamatan.

Kedatangan mereka kesini adalah untuk mencari rezeki kerana di negara mereka kurang peluang pekerjaan berbanding dengan negara kita.Mereka datang dari keluarga yang miskin dan sangat miskin.Dari mana saya mendapat maklumat ini? Saya mempunyai pengalaman bekerja dengan beratus-ratus pendatang dari negara asing Indonesia, Vietnam, India mahupun Bangladesh.. Mereka datang ke sini bergolok bergadai.Ada yang menjual lembu, kambing, tanah malahan anak itik serati sekalipun akan dilelong untuk mencari makan disini.

Apabila sampai di Malaysia ada diantara mereka yang menjadi pencuri, perompak, perampok tetapi kita jangan lupa ada ramai juga yang baik-baik.Malangnya kita telah menjadikan mereka ini sebagai ancaman yang sangat dasyat.Lebih dasyat dari penyangak yang menyangak berjuta-juta duit rakyat negara ini.

Kini tiba pula masanya kita menjadikan penyanyi Indonesia yang kedatangannya secara sah dan halal untuk mencari rezeki di Malaysia sebagai ancaman.Penyanyi kita telah mengamuk dan menibai beberapa pihak kerana telah memberi laluan kepada penyanyi Indonesia mendominasi pasaran tempatan.Habis sumpah seranah dihamburkan.Ianya berpunca daripada tanggapan bahawa peminat muzik kini lebih menyukai penyanyi Indonesia berbanding Malaysia.Jika penyanyi Indonesia mengadakan konsert ramai yang akan hadir.Jika mereka keluarkan album baru album mereka akan laku.Dengan fenomena ini stesen radio banyak menyiarkan lagu-lagu penyanyi seberang.Indonesia sekali lagi mengancam kedamaian kita di bumi bertuah. Sebagai balasannya kita perlu menyekat kemasukan lagu mahupun artis Indonesia ke Malaysia. Malang sungguh nasibmu wahai Indonesia.Sudahlah semua malapetaka bertandang di negara sendiri, hendak menumpang tuah di bumi bertuah kepunyaan saudara sendiri pun warga Indonesia ini telah disumpah seranah.

Nanti dulu, kepada penggiat muzik Malaysia saya mencadangkan agar berfikirlah secara rasional sedikit.Kita perlulah menerima hakikat bahawa muzik kita telah tidak mendapat tempat lagi di kalangan peminat muzik tempatan.Adakah dengan menyekat kedatangan karya-karya dari Indonesia ini akan menyebabkan muzik kita menjadi maju seratus tahun ke hadapan? Adakah dengan menyekat karya-karya Indonesia ini jualan album penyanyi kita dapat mengalahkan Boney M? Cet!!Jangan mimpilah.

Sebenarnya muzik juga adalah satu industri yang terbentuk berasaskan ekonomi.Ekonomi ini dalam bahasa mudahnya ialah satu aktiviti yang dilakukan untuk mendapatkan hasil atau keuntungan.Jadi setiap produk yang dikeluarkan adalah berdasarkan permintaan.Jika tiada permintaan maka sia-sialah sahaja produk yang dikeluarkan itu.Jadi produk yang dapat menawarkan kelebihan akan dibeli oleh pengguna.Setiap produk yang dikeluarkan akan bersaing dengan produk yang berada dalam kelas yang sama untuk memenangi hati pengguna.Jadi dalam indutri muzik tempatan kini telah wujudnya persaingan di antara kita dan Indonesia.Kita telah kalah dalam persaingan ini kerana menawarkan muzik yang tidak memenangi hati peminat muzik.Cara mengatasi masalah ini begitu mudah.Haramkan sahaja muzik Indonesia.

Saya sebagai warga yang bertanggungjawab ingin mengajak penggiat seni agar mencari satu jalan penyelesaian yang waras.Jangan hanya tahu menibai situ sana sini sahaja.Pada hemat saya cara mengatasinya ialah bukan dengan cara menyekat rezeki orang lain.Jadilah warga yang lebih waras.Jadikan sahaja kita lebih kompetitif di dalam pasaran dengan meningkatkan kualiti muzik kita.

Saya tidak mempunyai sebarang sentimen terhadap Indonesia.Saya tidak mempunyai sebarang sentimen terhadap Bung Karno, Amien Rais, Joko Suprianto termasuklah Bunga Citra Lestari.Tetapi saya cukup sedar ancaman sebenar negara kita ialah rasuah yang dalam diam-diam sedang merompak wang saya.Inul Daratista tidak pernah merompak wang saya.Bukan Inul Daratista ya Inul Daratista!!!

2 comments:

Rock Oi! said...

i love u pak topekk...kaccang rebushh!!

harap artikel ini ada part 2, 3 ...10..kerna di akhir madah agak tergantung...ayat gratis yg baik,,eheh

Ir Dr Hafis said...

wadduhh!! pak. gini cite nya..cuba tanya artis2 tu wlpn album terjual juta2 tapi artis nya dapat ciput duit shj.org tengah yg jadi "jutawan".org2 bangla,nepal,indon,india ,vietnam,myanmar,berjuta dtg malaysia...yg untung org2 elit shj..di org tetap makan nasi lauk kari je...