Tuesday, September 18, 2007

Bahasa Jiwa Bangsa


Baru-baru ini saya telah menonton satu anugerah muzik anjuran stesen radio swasta.Kononnya stesen ini adalah stesen nombor satu di Malaysia dan menjadi pilihan pendengar diseluruh pelusuk negara.Maka semasa rangka promosi, diadakan pertandingan dimana pemenang yang memenangi pertandingan akan berada di pentas hadapan menyaksikan anugerah gilang gemilang itu.Pemenang ini ditempatkan di dalam satu kawasan khas untuk mereka bersorak sorai menjerit dan terlolong apabila artis membuat persembahan.

Apabila melihat gelagat mereka ini saya terus terbayangkan monyet yang terkinja-kinja di dalam sangkar apabila melihat sesikat pisang yang berada di luar sangkar di Zoo Taman Teruntum.Saya hanya membayangkan sahaja bukan mengatakan mereka dari spesis itu.Mungkin melalui perlakuan inilah Darwin mengatakan manusia itu berasal dari beruk.Beruk dan monyet tiada banyak bezanya.

Tetapi saya bukan ingin bersurah mengenai Darwin, beruk atau monyet.Tetapi mengenai seorang Cina yang telah memporak-perandakan, merosakkan dan menjahanamkan bahasa ibunda saya.Lalu saya telah menjadi marah bukan kepalang.Kejelekan melihat manusia terkinja-kinja mengikut irama dan lagu semakin meluap-luap apabila si Cina ini merosakkan bahasa saya, Bahasa Ibunda saya.

Di dalam anugerah itu, Anugerah Artis Inggeris Tempatan Pilihan telah dimenangi oleh seorang Cina yang mahu dikenali sebagai Point Blanc dengan lagunya “Ipoh Mali”.Perkataan Ipoh Mali ini telah menyebabkan saya marah.Saya yakin perkataan ini sebenarnya adalah perkataan Ipoh Mari yang membawa pengertian datang dari Ipoh

Saya ingin bertanya kepada Pemuda Cina Point Blanc ini apakah motif sebenar dia mencinakan bahasa ibunda saya? Apakah haknya menukarkan struktur ayat ini dan apakah pangkatnya untuk menukarkan huruf R kepada L? Pencemaran bahasa ini seharusnya diambil berat oleh warga kita.Saya tidak pernah mencemarkan Bahasa Cina, Tamil mahupun bahasa lain di dunia ini, tetapi mengapa bahasa ibunda saya ini dijahanamkan oleh si keparat Point Blanc ini?

Lebih dramatik lagi apabila orang melayu yang terkinja-kinja di bawah tadi bertambah berahi untuk lebih terkinja-kinja lagi setelah mendengar nama Point Blanc ini memenangi anugerah itu.Apa ertinya kemerdekaan ini jika bahasa kita dijahanamkan dan kita turut sama merayakannya. Kalau duhulu cerita Pak Kadok “Menang sorak kampung tergadai” kini orang menang kita terkinja-kinja bahasa melayu jahanam kita turut meraikannya.Dimanakah hilangnya semangat nasionalisme?

Kepada Point Blanc jangan bimbang saya tidak akan merosakkan bahasa ibunda anda tetapi ingat "Kerana Pulut Santan Binasa Kerana Mulut Badan Binasa.Bahasa Jiwa Bangsa.”Do unto others as you would have others do unto you.Terima Kasih.

2 comments:

Rock Oi! said...

patut la aku x tau pape pasal ipoh mali ni,..rupanya ada artis baru yg x ku kenali...

OJENG said...

hmm macam2 hmm