Sunday, April 22, 2007

Kisah Di Sebalik Bumi Putera Rockers


Beberapa bulan yang lalu saya telah membaca sebuah akhbar arus perdana.Sambil menyelak beberapa berita utama saya telah dikejutkan dengan satu berita mengenai BPR.BPR atau Kumpulan Bumi Putera Rockers adalah sebuah Kumpulan Rock Melayu Malaysia yang mula dikenali ramai setelah menyertai "Pesta Hiburan Kingsway".Bumi Putera Rockers merupakan sebuah kumpulan pop/hard rock yang berasal dari Johor Baharu.

BPR ini dianggotai oleh 5 orang ahli yang mana asalnya semua berambut panjang. Gabungan dari bekas ahli kumpulan pecahan seperti Titanic, Hurricane, Purple Grass dan Split Times, kumpulan ini diilhamkan oleh Papa Rock Ramli Sarip, dan diurus oleh Wan Redzmann, seorang pelumba kereta terkenal dan bekas pengurus kumpulan Sweet Charity.

Sebenarnya saya tidak berminat untuk bersurah panjang tentang kumpulan rock ini.Pertama kerana kumpulan ini bukanlah sezaman dengan saya dan yang kedua saya sudah mempunyai koleksi ‘killer song’ dari kumpulan ini.

Apa yang ingin disurahkan ialah mengenai satu lagi BPR iaitu Badan Pencegah Rasuah.Saya berasa sangat hairan mengenai hala tuju sebuah BPR di bahagian utara tanah air.Disurahkan di dalam akhbar itu adalah kempen antirasuah BPR ini.

Tidaklah menghairankan jika BPR ini ingin berkempen untuk membasmi rasuah.Tetapi kempennya ini pada hemat saya telah tidak kena pada tempatnya.Dimanakah tempat yang tidak kena itu?

Jangan bimbang, sebelum bersurah panjang saya akan jelaskan disini apakah yang menghairankan saya.BPR ini telah mengadakan satu aktiviti untuk membasmi rasuah.Aktiviti untuk membasmi rasuah ini dinamakan ‘Karnival Mini Selebriti Anti Rasuah’ dan acara-acara yang dikempenkan untuk membasmi rasuah adalah seperti larian selebriti anti rasuah, sukaneka bersama artis, pertandingan bowling selebriti dan malam amal karyawan.

Pada mulanya saya telah terbarai ketawa sehingga mengeluarkan air mata darah.Apakah ini satu lagi lawak senario atau pun lawak dari raja lawak astro yang baru dinobatkan, tidaklah saya pastikan lagi.Kemudian apabila saya habis membaca apa yang ingin disampaikan saya mulai mabuk laut memikirkan perkaitan diantara pembasmian rasuah dengan aktiviti yang dijalankan seperti yang telah disebutkan tadi.Tiga malam saya terbaring sambil memandang ke syiling memikirkan perkaitannya.

Jika kita ingin memasak nasi maka kita perlu membeli beras dan beras itu dibasuh lalu ditanak di dalam periuk nasi maka hasilnya kita akan dapat makan nasi itu.Jika kita ingin membasmi rasuah pula, perlulah kita mengadakannya dengan secara lebih serius dan lebih intelek kerana ini adalah satu aktiviti tidak sihat yang mengancam keselamatan negara pada pandangan ramai.Jadi perlulah diadakan dialog dan agenda untuk timbulkan kesedaran kepada orang ramai dengan memanggil para akademik dan golongan cerdik pandai untuk sama-sama memikirkan bagaimanakah cara terbaik untuk memusnahkan rasuah ini atau kajian demi kajian dibuat di universiti untuk menemui ubat yang paling mujarab atau menyemak kembali akta-akta yang berkaitan dengan rasuah ini.

Cuba kita sama-sama bayangkan apakah rasuah ini akan menurun kadarnya dengan diadakan pertandingan bowling diantara artis-artis atau dengan hanya mengikut sang penyanyi ini bersukaneka berlari sambil membawa bola ping pong di dalam sudu atau dengan pertandingan tarik tali.Adakah perasuah akan menjadi lebih takut setelah melihat warga kita berlari di dalam guni bersama dengan artis.come on lah!! Ternyata ianya seperti sebuah kisah dongeng masyarakat Melayu Purba.Tetapi nanti dulu, saya bukanlah seorang yang memandang serong keatas pekerjaan seorang artis mahupun mencemburui kepopularan itu.Jauh sekali ingin menjadi artis oh tidak! Saya tidak akan menjadi artis semata-mata ingin membasmi rasuah.

Ini bukanlah isu remeh temeh yang boleh dibuat bahan ketawa di kedai kopi di Felda Sungai Mas mahupun Kampung Lubuk Kawah, ini adalah satu isu negara dan mendapat perhatian di peringkat antarabangsa.Jadi kita sebagai warga perlulah bertanggungjawab diatas apa jua yang kita telah lakukan untuk negara ini.Negara kita tanggungjawab kita.

Jelas sekali saya dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada kempen anti rasuah ini.Objektif mahupun tujuannya tidak bertepatan dengan perlaksaan.Kita diberikan fikrah yang baik untuk berfikir secara kritis dan kreatif.Di dalam sistem persekolahan ianya dipanggil KBKK iaitu kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis.Pelajar telah diajar bagaimana untuk berfikir secara KBKK ini.Ianya bukan sahaja mengajar cara berfikir tetapi jua mengajar untuk berfikir dan mengajar tentang berfikir.

Setelah saya menggunakan fikrah KBKK ini, saya telah dapati program ini semacam ada ketempangan.Benar-benar dan sungguh-sungguh tidak masuk akal.Lebih memilukan saya telah dibaraikan oleh rakan saya yang berada di negeri Kobe ketika bersurah kepadanya tentang perkara ini.

Mengapakah saya begitu bimbang dengan kempen ini? Ya, mari kita lihat indek rasuah di negara kini, berdasarkan CPI 2006 Malaysia menduduki tangga ke 44 dunia berbanding ke 39 untuk 2005 serta 2004; serta tangga ke 37 pada 2003.Begitu juga dari segi peratusan mata yang dicatatkan iaitu 4.9 peratus, merosot jika dibandingkan 5.1 peratus untuk 2005 iaitu 5.0 peratus (2004) atau 5.2 peratus (2003).Ini bermakna rasuah yang berlaku semakin parah.Kita sebagai warga wajib bertanggungjawab.Keparahan ini bukanlah perkara main-main seperti bermain galah panjang atau dam aji.
Walaubagaimanapun disebalik kehairanan saya ini, ada yang lebih menghairankan lagi.Apabila diselidiki senarai artis yang akan melibatkan diri dengan kempen BPR ini tidak tersenarai pun BPR atau kumpulan bumi putera rocker yang berkongsi nama dengan badan ini.Apa yang pasti saya tidak akan berlari di dalam guni sambil membawa bola ping pong untuk menakut-nakutkan perasuah.

2 comments:

Rock Oi! said...

pekhal lak nama kampung aku pun masuk skali ni?? sungai mas da maju xde warung kopi seperti felda jengka lagi la woi..eheehe..warung kopi di sungai mas telah bertukar menjadi coffea bean dan ala2 starbucks..siap ade wireless gitu.. ko kene buat part 2 dalam artikel ni,pasal ade cam tergantung sket..

nasrul said...

sepatutnye bpr tu diletakkan sebagai sebuah badan bebas bukan kerajaan...